Drony transportowe

Kilka firm dronowych już szuka rozwiązań dla użycia dronów do transportu ładunków.

Sichuan Tengden Technology, chińska firma startowa z siedzibą w Bejing, ujawniła swój projekt drona transportowego zdolnego do samodzielnego przewożenia ładunku o wadze 20 ton. Stałby się on największym na świecie komercyjnym bezzałogowym statkiem powietrznym. Przedsiębiorstwo high-tech zostało założone przez chińskich ekspertów ds. Lotnictwa i firmę inwestycyjną należącą do chińskiego państwa.

Według technologii Sichuan Tengden, dron będzie miał osiem silników, rozpiętość skrzydeł 41 metrów i zdolność lotu do 7500 kilometrów. Dron może być również wykorzystywany do innych operacji, takich jak monitorowanie lasów, scen katastrof i akcji ratunkowych.
Pierwszy w historii lot drona planowany jest na rok 2020. Sichuan wskazuje również, że dron transportowy może zmniejszyć o połowę koszty konwencjonalnego transportu ładunków lotniczych ze względu na brak załogi lotniczej i mniejsze zapotrzebowanie na paliwo.

Syczuan nie jest jednak jedyną firmą, która zainwestowała w to przedsięwzięcie transportowe. Natilus, startup z Kalifornii, opracowuje podobny dron cargo o pojemności 90 ton. Dron miałby 60 metrów długości i ma być startowany po raz pierwszy w 2020 roku.

Latem ubiegłego roku przeprowadzono już zatwierdzony przez FAA test prototypu o długości 30 stóp, o rozmiarze i wadze wojskowych dronów Predator. Natilus ma ambicję, aby ostatecznie polecieć prototypem w 30-godzinnych testach, z ładunkiem do 300kg, między Los Angeles a Hawajami.

Drony będą zasilane silnikami turbośmigłowymi i turbowentylatorowymi oraz standardowym paliwem odrzutowym, lecącym na wysokości około 6000 metrów. Więc chociaż jest to znacznie poniżej komercyjnych linii lotniczych, nadal jest to wystarczająco wysoko, aby być oszczędnym. W ten sposób oznaczałoby to połowę kosztów obecnego transportu lotniczego towarowego, przy mniejszym koszcie paliwa i niewystarczającym koszcie załogi.

Ponieważ drony prawdopodobnie nie otrzymałyby zgody rządu na przelot nad zaludnionymi obszarami, są one przeznaczone do startu i lądowania w wodzie. Drony byłyby wówczas ładowane w standardowym porcie, gdzie ładunek byłby rozładowywany przez dźwigi.

Celem jest ukończenie produkcji pełnowymiarowego drona do 2020 r., A następnie testy i certyfikacja przed rozpoczęciem lotów komercyjnych. Firma przewiduje sprzedaż dronów bezpośrednio klientom, na przykład Amazon i UPS, ale rozważa również uruchomienie własnej linii lotniczej drona, latającej z marką klienta.

 

Leave a Reply